پارکور.فری رانینگ

دختران ایرانی نازترین عکسهای ایرانی

عکسهای خفن ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

نازترین عکسهای خارجی

عکس های خارجی

کلیپ عکسهای خفن ایرانی های ایرانی

کلیپهای ایرانی


amirz2

امیر حسین جعفری

amirz2

http://amirz2.loxblog.com

پارکور.فری رانینگ

یاد گیری پارکور

پارکور.فری رانینگ

این وبلاگ درمورد پارکور و فری رانینگ توضیحاتی به شما میدهد امید وارم که از وبلاگ من خوشتان بیاید.

پارکور.فری رانینگ

یاد گیری پارکور

پدیده ی فرهنگی پارکور ،یک فعالیت جسمی است که به سختی می توان آن را طبقه بندی کرد. به نظر دیوید بل پایه گذار پارکور اساس و روح پارکور در فراز ودستیابی نهفته است که همان قدرت تصمیم گیری سریع و واکنش های دقیق برای بیرون رفتن از موقعیت های دشوار است. پارکور شبیه هنر های رزمی است! اما پارکور طبقه بندی خود را دارد، پارکور ،پارکور است. کارایی یک مشخصه مهم پارکور است.یک تراسور نه تنها باید به سریع ترین نحو ممکن ،بلکه باید با صرف کمترین انرژی ممکن ومستقیم ترین مسیر ممکن حرکت کند.
تاریخچه ی پارکور
پارکور از زمانی که انسان نیاز به شکار کردن و شکار نشدن داشته، وجود داشتهاست. انسانها به طور طبیعی گسترهای قابل توجه از حرکات و حالات ممکن را برای گذشتن از موانع به وجود میآورد. از آن گذشته، کودکان به سهولت و صورت بدیع و با نشاط حرکت میکنند، ولی ما هنگامی که شروع به حرکت آگاهانه میکنیم، آن ویژگی را از دست میدهیم. افراد زیادی در طول تاریخ بر روی حرکت انسان و بهبود آن کار کردهاند. جورج هبرت اولین شخصی بود که در مورد پارکور مطالبی را بیان نمود . او یک افسر نیروی دریایی فرانسه و ساکن سنت پیر در مارتینیک بود(جزیره ای در کارائیب ) در سال ۱۹۰۲ در آن شهر آتشفشان مصیبت باری رخ داد و ژرژ عملیات نجاتی را ترتیب داد که جان صدها نفر را نجات داد . این تجربه تاثیرات چشمگیری بر ایشان گذاشت و باور وی را به اینکه مهارت های ورزشی باید با ازخودگذشتگی و شجاعت ترکیب شوند افزایش داد . شعار ژرژ به معنی قوی شوید تا مفید باشید است .
بعد ها ژرژ به عنوان یک مربی خصوصی در دانشگاه فرانسه شروع به کار کرد و اصول کار او یعنی روش طبیعی بود که اصولا راه هایی برای جابه جایی در محیط بودند . اصطلاح پاکور برای اولین بار توسط سربازان فرانسوی ، در ویتنام برای تمرینات عبور از موانع به کار برده شد. ریموند بلپ که یکی از این سربازان بود ، همه چیز را در مورد آنها به پسر جوان خود یعنی دیوید بل گفته بود . دیوید ۱۴ سال اول زندگی اش را در فرانسه گذراند . او مهارتهایی در زمینه ی ژیمناستیک ، هنرهای رزمی و ورزشهای مرتبط کسب کرد و از آنجایی که همیشه مانند پدرش به شجاعت و قهرمان بودن علاقه داشت تلاش کرد که به عنوان یک مامور آتش نشانی انجام وظیفه کند . اما به علت مصدومیت مچ دستش ناچار به کناره گیری شد .
بعد از اینکه مچ دست او بهبود یافت ، به ارتش فرانسه ملحق شد . ولی به علت مخالفت هایی که با سختگیری رژیم داشت از ارتش خارج شد و این بار سعی کرد که توانایی غلبه بر موانع را در زندگی به کار گیرد . دیوید بل یکی از ۳ نفری بود که به طور جدی شروع به تمرینات پارکور کرد . دو نفر دیگر یان هنوترا و دیوید مالگوگن بودند . مالگوگن زیاد با آنها نماند و در آخر دیوید بل و یان اولین گروه پارکور را با نام یاماکاسی ( Yamakasi ) در سال (1376ه.ش)۱۹۹۷ تشکیل دادند و بر هنر جابه جایی تمرکز کردن . این نام یاماکاسی از زبان لینگالا کنگو ، و به معنی روح قوی ، بدن قوی ، مرد قوی و استقامت است . بعد از مدتی اختلاف نظر بین بل و سباستین فوکان منجر به جدایی این دو شد و سباستین که بر این عقیده بود که رسیدن از نقطه ی A به نقطه ی B باید با حرکت یا حالت زیبایی همراه باشد ، سبک جدیدی به نام دوی آزاد را بنیان گذاری کرد .
سپس دیوید بل گروه یاماکاسی را ترک کرد و کم کم پیشرفتهای چشم گیری در پارکور به وجود آمد .تا آنجایی که امروزه پارکور به تمام نقاط جهان منتشر شده ونسبت به سنش پیشرفت زیادی داشته است. در مورد پارکور چندین فیلم نیز تولید شده است که بیشتر آنها ساخت فرانسه است و مهمترین آنها فیلم های بلوک 13 می باشند.نقش اول این فیلم ها همان دیوید بل است که با بازی زیبایش هیجان زیادی به فیلم بخشیده و باعث جذب افراد زیادی به این رشته شد. به کسانی که از اصول پارکور در زندگی خود بهره میبرند «تراسور» گفته میشود.
پارکور در ایران
اولین نشانه از حضور پارکور به صورت حرفهای در ایران، حضور امیرحسین ایمانی و کوشا فتحینژاد در مستند سال ۲۰۰۳ لندن بپر بود. هدف این فیلم نشان دادن گسترش پارکور در دنیا بود، برای همین منظور از گروههای مطرح و فعال پارکور در دنیا تقاضای همکاری نمودند و گروه رها نیز در این پروژه همکاری کرد.
با گسترده شدن پارکور در ایران و احساس نیاز به آموزش حرفهای تر، امیرحسین ایمانی در تابستان سال ۲۰۰۴ برای آموزش دیدن زیر نظر یکی از موفق ترین گروههای پارکور دنیا به لندن رفت. و سایت [مهمان عزیز ، برای دیدن لینک مورد نظر باید در سایت عضو شوید . ] از تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۰۴ با اجازه آن گروه شروع به کار کرد.
در پاییز همان سال بود که این گروه به رها تغییر نام داد و اولین دوره کلاسهای پارکور با هدف انتقال تجربههایشان در مجتمع ورزشی شهید چمران (بولینگ عبدو) برگزار کردند و وبگاه [مهمان عزیز ، برای دیدن لینک مورد نظر باید در سایت عضو شوید  نیز شروع به کار کرد.توجه رسانهها با اجرای نقش دو نفر از اعضای گروه رها (احسان دادفر و آرمان خاشعی) در کلیپی به نام کبوتر (تابستان ۱۳۸۴) ، تولید فیلمی کوتاه برای جشنواره پلیس ، مصاحبه با نشریات مختلف (مانند ۴۰چراغ و شرکت در نمایشگاه بین المللی ورزش ۲۰۰۸ ... به این ورزش بیشتر شده و علاقهمندان بسیاری شروع به تمرین کردهاند. هم چنین گروه رها برای آشنا شدن مخاطبان با این ورزش به دعوت رییس کمیته ایروبیک حرفهای و مهارتی در مراسم افتتاحیه اولین دوره مسابقه ایروبیک حرفهای کشور (۲۵ آبان ۱۳۸۵) در ورزشگاه شهید چمران به ایفای نقش پرداختند.
به مرور زمان گروههای دیگری در سطح ایران شروع به فعالیت کردند که میتوان به گروههای شفق، بن هدز، فراز اشاره کرد که گروه شفق اولین همایش پارکور در تهران با حضور اکثر علاقهمندان به این رشته را در تابستان ۸۷ برگزار کرد. اولین دورهٔ مربیگری توجیهی پارکور در بهار ۱۳۸۸ توسط فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک ایران به مدرسی خانم زینب دمیرچی برگزار گردید.
فلسفه پارکور
پارکور یک رشتهٔ ورزشی است، اما فلسفهای با ارزشهای خاص خود و برای آگاهی از تواناییهای خویشتن، مبارزه علیه خود و پرورش جسم و روح دارد. پارکور گذشته از یک ورزش و هنر، یک شیوهٔ زندگی کردن و یک فلسفهٔ روزانهاست.
یکی از فلسفههای این ورزش، اتکا به تواناییهای جسمی و ذهنی افراد برای کمک کردن به کسانی است که در شرایط خاصی قرار دارند. به همین دلیل است که در این ورزش خبری از مسابقه و ردهبندی ورزشکاران و غیره نیست، زیرا هر کسی تنها برای خودش و نه برای اثبات برتری خود، تمرین میکند.
بسیاری پس از آشنایی با پارکور، اصول آن را در زندگی خود نیز به کار میبرند. به کسانی که از اصول پارکور در زندگی خود بهره میبرند «تراسور» گفته میشود. هنر پشت سر گذاشتن کارای موانع، با به چالش کشیدن فیزیکی و جسمی خود باعث میشود که با موقعیتهای زندگی روزانه آسانتر کنار بیاییم. وقتی که یک مانع یا به عبارتی وضعیتی دشوار در زندگی ما پدیدار شود، یک تراسور همانگونه که در پارکور یاد گرفته، سریع و کارا بر آن غلبه میکند و بدون تغییر مسیر به راه خود ادامه میدهد.
جدا از حرفهای شدن در حرکات، قسمت اصلی آموزش و تمرین صحیح پارکور، توانایی غلبه بر ترس و استفاده از آن در زندگی است، چرا که ابتدا باید بتوان بر ذهن و تفکر خود چیره شد تا توانایی حرفهای شدن در پارکور در ما بوجود آید. کسانی که پارکور تمرین نمیکنند معمولا دربارهٔ آین موضوعات چیزی نشنیده یا ندیدهاند؛ در صورتی که به گفتهٔ بنیانگذار این هنر، «فلسفه» جزء درونی پارکور است پارکور چه نیست؟
پارکور حرکات آکروباتیک، بدل کاری، رقص، حرکات احمقانهٔ بدون توجه به عواقب آن و پرشهای بلند بدون دلیل نیست. هم چنین پارکور «حرکتهای دلخواه» نیست بلکه مجموعهای از حرکات از پیش تعریف شده و هدفمند است
در پارکور خبری از مسابقه و کلکل هم نیست. یک کمپین از یکم ماه مه سال ۲۰۰۷ توسط وبگاه رسمی پارکوربرای حفاظت از پارکور و فلسفهٔ آن در مقابل مسابقه و رقابت آغاز شدهاست. اعضای این کمپین اعتقاد دارند که «مسابقه» افراد را تحریک میکند که با دیگران برای رضایت تماشاگران یا اثبات برتریهای خود و یا احیانا سودهای مالی مبارزه کنند؛ در حالی که در پارکور، افراد در کنار یکدیگر و فقط برای خودشان تمرین میکنند. پس پارکور نمیتواند تبدیل به یک رشتهٔ مسابقهای شود، مگر آن که اساس وجودی آن یعنی «پرورش خود» نادیده گرفته شود.
تفاوت دو آزاد و پارکور
دو آزاد در ابتدا معادل انگلیسی واژهٔ پارکور بود، اما اکنون خود به عنوان شاخهای مستقل از ورزش شناخته میشود. دو آزاد در مقایسه با پارکور دارای حرکاتی با جزئیات بیشتر است. حرکات دو آزاد مانند چرخشها و گردشها برای خلاقانهتر شدن، زیبایی و جذاب شدن ورزش است
هدف پارکور رسیدن سریع و کارا و در مسیری مستقیم است، در حالی که دو آزاد هنر حرکت کردن در محیط اطراف، به هر صورت دلخواه و در مسیر دلخواه است
دوندگان آزاد حرکاتی را تمرین کرده و به کار میگیرند که لزوماً برای غلبه کردن بر موانع انجام نمیشود. مهمترین عنصر در دو آزاد، هارمونی بین دونده و مانع است و حرکات باید بدیع، زیبا و خلاقانه باشد
حرکات
پارکور بر خلاف سایر ورزش ها،حرکت از قبل تعریف شده ی زیادی ندارد.هر مانع ،یک رویارویی منحصر به فرد برای شخص است که بستگی به فیزیک جسمی و سرعت شخص و زاویه ی رسیدن به مانع دارد.هدف پارکور ،ورزیده کردن جسم و فکر شخص است تا بتواند در مقابل هر مانع ، عکس العمل مناسب را نشان دهد.تنها نکته این است که اگر شما از نقطه "الف" به "ب" می روید قادر باشید از "ب" به "الف" نیز برگردید.با این وجود از این رو گاهی حرکات پارکور را با توجه به شکل بدن نام گذاری می کنند
.
محل تمرین بر خلاف بسیاری ورزش های دیگر پارکور تا کنون در زمین یا ورزشگاه اختصاصی تمرین نمیشود ، البته تلاش هایی در این رابطه صورت گرفته است تراسورها در محیط های شهری مانند سالن های ورزش ، پارک ها ،زمین های بازی و سازهها و ساختمان های رها شده تمرین میکنند که باعث به وجود آمدن نگرانی هایی مانند تجاوز به حریم شخصی ،آسیب رساندن به اموال عمومی و آسیب رسیدن به خود فرد و تمرین در مکان های نامناسب شده است.

وسایل و تجهیزات پارکور وسیله و تجهیزات خاصی احتیاج ندارد و تراسور ها معمولا لباس های ورزشی یا معمولی سبک و راحت می پوشند . تنها چیزی که توصیه شده است یک کفش ورزشی سبک با چسبندگی زیاد است . بعضی از تراسورها از مچ بند برای محافظت از مچ هایشان استفاده میکنند . برخی نیز از دستکش های نازک ورزشی برای حفاظت از کف دستهایشان استفاده میکنند که به علت کم کردن چسبندگی و حس باعث موضع منفی بعضی از تراسورها میشود. توصیه می شود که آماتور ها حتما از این وسایل استفاده کنند

 

همه چیز درباره یک تفریح فرانسوی
با پارکور سلطان خیابان ها شوید!
 

سکانس های نخست فیلم بلوک 13 (B ـ 13 District) تماشاگر را میخکوب می کند. هنگامی که در سال 2009 این فیلم پلیسی ـ حادثه ای راهی پرده های سینماهای جهان شد و از راه دی وی دی های با کیفیت به خانه های هواداران ایرانی این ژانر راه یافت، بینندگان را با بازیگری روبه رو ساخت که توانایی هایش بیشتر به تکنیک های انیمیشنی می ماند.

در دقایق نخست فیلم، بازیگر سبزه رو، برای رهایی از بند بزهکارانی که در پی او بودند، چنان شگفت آور همچون ماهی قزل آلایی از میان حصارها و پنجره های باریک بدن خود را می لغزاند و از روی دیوارهای چندین ساختمان می پرید که همگان انگشت به دهان می ماندند. او با اندام ژله ای خود چنان آسمانی و معجزه وار از میان ساختمان های بلند و دیوارهای رفیع می گذشت که می پنداشتی، دو بال نامرئی او را یاری می کنند و کارگردان با جلوه های ویژه سینمایی توانسته چنین صحنه هایی را رقم بزند اما نه... این حرکت ها برای «تراسورها» نه غریبه بود نه شگفت آور به شمار می آمد... شاید در اندازه های الگوهایی برای پیشرفت و بهتر شدن در مسیر بدل شدن به یک «پارکورکار» جهان...

فیلم بلوک 13 شاید در چند سال گذشته، نشان دهنده خلاقیت های شگفت آور یک پارکور کار حرفه ای در نقشی سینمایی باشد، اما آنهایی که به تازگی به دنیای تراسورها وارد نشده اند، خوب به یاد دارند که یاماکازی ها در نخستین سال های سده 21 میلادی چه کردند و چگونه یک فلسفه جهانی را به نمایش گذاشتند. فیلم «یاماکازی ـ سامورایی های عصر جدید» در سال 2001 گروه یاماکازی را شهره جهانیان کرد.


 

 

 

حرکت های آزادانه و شگفت آور این تراسورها در فیلم، شگفتی همگان را برانگیخت. همه می پنداشتند اینها فقط می تواند بخشی از جلوه های ویژه و مصنوعی فیلم های تخیلی باشد. یاماکازی ها اما این رویا و تخیل را به واقعیت بدل کرده بودند. اینگونه پارکور از قلمرو خیال و ذهن به دنیای واقعیت پاگذاشت.

 
 

 پدیده همه گیر

 

به کسانی که اصول پارکور را فرا می گیرند «تراسور» می گویند. تراسورها کسانی اند که اصول پارکور را در زندگی خود به کار می بندند و از آن بهره می برند. «دیوید بل» سرباز فرانسوی تبار جنگ ویتنام، بنیانگذار پارکور است: اسطوره تراسورهای امروزی. بل معتقد است که جنبه فیزیکی پارکور، غلبه کردن بر همه موانع پیش رو است. درست مانند اینکه در شرایط اضطراری گیر کرده باشید. پارکور اصیل از نگاه او، صرفاً حرکاتی خالی از روح نیست، بلکه مجموعه ای هدفمند و دارای فلسفه ویژه خویش است.

هدف پارکور، رسیدن به مقصد با استفاده از کاراترین، روان ترین و مستقیم ترین مسیر و مناسب ترین حرکات است که می تواند شامل دویدن، پریدن، بالا رفتن و خزیدن باشد. «کارایی» یکی از مهم ترین مشخصه های پارکور است، به این معنی که لازم نیست حرکات سریع ترین باشند، بلکه باید مستقیم ترین و با صرف انرژی کمتری انجام شوند. همچنین مانع آسیب دیدگی شوند.

پارکور اکنون به پدیده ای همه گیر در ایران بدل شده است. کمی که جست و جو کنی، به نام هایی برمی خوری که در شهرهای گوناگون کشور به انجام حرکت های شگفت آور پارکور مشغولند. «مبارز، پارکور لنگرود، پرسام پاکور، A.PGROUP.runners.wanted,Parkour, Tabriz گروه standback, kingwall پارکور رشت، LeParkour Jumper، پارکور تالش، پارکور همدان، پارکور خمین، اساک پارکور، پورتال پارکور و فری ران ایران، تایکر پارکور، پارکور مازندران، پارکور فردیس کرج، Street King CIAN، گروه آرتاپویز، پارکور اهواز، گروه پنتر، پارکور لاهیجان، خانه ژیمناستیک آریان، گروه فدک، گروه رها و پارکور تبریز» تنها بخشی از گروه هایی اند که این تفریح و ورزش هیجان انگیز را در سراسر ایران پراکنده اند.




سالن های ورزشی، پارک ها، زمین های بازی و سازه ها و ساختمان های رهاشده، اکنون محیط هایی هستند که در روزها و ساعت های ویژه ای از روز و هفته، به تسخیر تراسورها و پارکوربازان درمی آید. از این دیوار به آن دیوار، گذر از بلندی ها و میله ها با مجموعه ای از حرکات از پیش تعریف شده، تراسورهایی را به تصویر می کشاند که بیشتر در یک روز تعطیل می کوشند جایی خلوت برای تمرین خود بیابند.

به میانشان که می روی، تازه درمی یابی که به این تفریح و ورزش چه اندازه علاقمندند: «شکر خدا ما الان در حال پیشرفت ایم... بچه ها روز به روز دارند پیشرفت می کنند... در کل فرانسوی ها حرف اول رو توی پارکور می زنند. بعد از اونا هم انگیسی ها هستند. مگه می شه انگلیسی ها جایی نباشند!... این ترس رو باید از بین ببری. ذهنت باید آماده باشه... فکرت باید آزاد باشه... هیچ میدونی الان این سرگرمی توی ارتش امریکا به سربازها آموزش داده می شه؟... تازه پلیس فرانسه هم برای گرفتن خلافکارها به کارکنانش یاد می ده... فقط باید بدنت آماده باشه... هیچ چیز به جز آمادگی بدنی خودت نیست... هر چی آماده تر باشی بهتر این کار رو انجام می دی. قاعده و قانون خاصی نداره... می شه توش هر خلاقیتی رو وارد کرد البته با احترام به اصول... تو باید توانایی این رو داشته باشی که سریع تصمیم بگیری و آماده هر اتفاقی باشی... باید بتونی در کوتاه ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم رو بگیری...»

 
 

 آزاد و رها بر فراز بلندی های شهر

 

آرمان، نوجوانی است که از دو سال پیش به دنیای تراسورها وارد شده است. شیرین صحبت می کند. می گوید برنامه اش این است که در رشته دوی آزاد فعالیت کند و برای آمادگی بیشتر جسمی، ژیمناستیک هم کار می کند: «توی مدرسه افرادی که پارکور کار می کنند، خیلی مورد توجه همکلاسی ها و بچه های دیگه قرار می گیرند. من از راه یکی از دوستام که پارکور کار می کرد، با این ورزش آشنا شدم و فهمیدم تکنیک های مختلفی داره؛ وال آب، تعادل گربه ای و حرکت های دیگه».

این نوجوان تهرانی، پارکور را تفریح و ورزشی می داند که همه را عاشق و شیفته می کند: «نمی دونی وقتی که اصولش رو یاد می گیری و می تونی اجراشون کنی، چه لذتی بهت دست می ده!». آرمان معتقد است که پارکور در آینده ای نزدیک، خیلی ها را به سوی خود خواهد کشاند: «بچه های مدرسه ما کم کم با این ورزش آشنا شده اند و خیلی هم دوستش دارند.» محمد، ساکن غرب تهران، نوجوانی است که دیگر تراسورها، آینده درخشانی را برای او از پیش می بینند.

 
 

 «پارکور حرکت از نقطه A به نقطه B در کمترین زمان است». او در نخستین فستیوال درخشید و بینندگان را به شگفتی واداشت: «بچه که بودم ژیمناستیک به من کمک کرد در این ورزش پیشرفت کنم.» محمد می گوید که حرکت مانی یا میمون را در میان دیگر حرکات پارکور بیشتر دوست دارد: «البته خیلی از کسانی که پارکور کار می کنند حرکات رو درست انجام نمی دن. در پارکور فایده ای نداره که پنج متر بپری. باید از یک نقطه به نقطه دیگر اصولی حرکت کنی. اگر کسی این حرکات رو بدون فکر انجام بده، آسیب می بینه.»



 
 


 تراسورهای دختر، در پی نام و نشان

 

پارکور امروزه به اندازه ای در میان نوجوانان و جوانان ایرانی، هوادار پیدا کرده که توانسته است راه خود را به فهرست تفریحات و ورزش های فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک باز کند. چندی پیش فیلم «سلاطین خیابان ها» تراسورهای ایرانی را روی پرده سینما فلسطین برد. «جمشید خوشدل» و «زینب تدریس تبریزی» با این فیلم  کوتاه 38 دقیقه ای، هواداران پارکور ایرانی را به سینما کشاندند. تاکنون یک و نیم فستیوال پارکور در ایران برگزار شده است!

 
 

 نخستین فستیوال پارکور کاران در تابستان 1387، تراسورها را به تهران کشاند تا هنرشان را در «توانایی غلبه بر ترس و استفاده از آن در زندگی» در قالب حرکت های شگفت آور بدنی به نمایش بگذارند. گروه شفق برگزارکننده نخستین فستیوال تراسورها بود. پارکوربازان قرار گذاشتند که دو سال بزرگ ترین همایش پارکور را در شهرک اکباتان تهران شکل دهند. گروه رها و پارادوکس با حمایت ردبول در نخستین روزهای بهار سال 1389، گروه زیادی از تراسورهایی را گرد هم آوردند که بیشترشان از شهرهای دیگر به پایتخت آمده بودند. این فستیوال با وجود داشتن مجوزهای قانونی و حضور دبیر فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک اما آغاز نشده، پایان یافت!

گفته می شد بیش از پنج هزار تراسور ایرانی در تیم های گوناگون از شهرهای مختلف آماده آغاز این «نیمه» همایش بودند. دختران ایرانی هم در برخی شهرها به انجام حرکت های پارکور علاقه مند شده اند و البته نسبت به دیگر همسالان شان در جنس دیگر، راهی سخت تر در پیش دارند. اما اگر می پندارید که در میان دخترهای ایرانی، تراسور پیدا نمی شود، مسیر اشتباهی را برگزیده اید: «ساق پا مهم ترین عامل در هنگام جهش به شمار میاد. خب کسی که پرورش اندام کار کرده و ساق قوی داره، جهش خوبی هم می تونه داشته باشه...البته تأکید می کنم که پارکور فقط قدرت بدنی نیست». اینها را آناهیتا دختر پارکورکاری در تهران می گوید تا نشان دهد در برابر تراسورهای پسر، چیزی کم ندارد.

دختران علاقه مند به پارکور اکنون سالن هایی را دراختیار می گیرند تا از تراسورهای پسر همسن خود پس نیفتند. مشکل آنان بیشتر در یافتن مکان مناسب و مربیان دختری است که انجام درست حرکت ها را به آنان بیاموزد. آناهیتا بر این باور است که در پارکور قد و وزن و جنسیت مهم نیست، فقط استعداد و علاقه اهمیت دارد.

 
 

 پارکور ایرانی

 

بی زرق و برق بودن پارکور، عاملی است که نوجوانان و جوانان را بیشتر به سوی خود می کشاند. یک تراسور به لباس یا تجهیزات ویژه ای نیازی ندارد. لباس های ساده ورزشی یا معمولی سبک و راحت با یک کفش ورزشی سبک با چسبندگی زیاد در کنار ذهنی خلاق و بدنی آماده و رها از قیدها و بندها، همه آن چیزی است که معتقدان به فلسفه پارکور بدان نیازمندند.

«ملکی، لیزی، کینگ، اسپید، تیک تاک، دش، ریورز، تایگر، کلاگ، پرستو، دبل کنگ و لیزی دش «از جمله مهم ترین حرکت هایی اند که نوجوانان و جوانان ایرانی می کوشند با درست انجام دادن آنها به یک تراسور حرفه ای بدل شوند. پارکورکارها اکنون در تهران، کرج، ارومیه، مشهد، بجنورد، شاهرود، تبریز، اردبیل، خرم آباد و اصفهان و بسیاری از شهرهای دیگر از درها و دیوارهای شهر بالا می روند و در آرزوی آن هستند که بتوانند فستیوال ها و همایش های فراگیر برگزار کنند و گردهم بیایند.

پارکور در ایران، گاه با دوی آزاد (Free Running) اشتباه گرفته می شود. از این رو است که در میان تراسورها و کسانی که می پندارند حرکت های پارکور را انجام می دهند، اختلاف های نظری وجود دارد. «توی بعضی از تمرین هایی که به اسم پارکور برگزار می شه، شرکت کننده ها هر کاری می کنند به جز پارکور. من واقعاً نمیدونم این پارکورکارها اصلاً چه ذهنیتی درباره پارکور دارند».

میثم از پارکورهای حرفه ای اصفهان معتقد است که سبکی از پارکور که اکنون در ایران وجود دارد، در زمان هایی با دوی آزاد آمیخته شده است: «به نظرم همونطور که در خیلی از حوزه ها ایرانیها سبک ویژه خودشون رو ایجاد کردند، در پارکور هم باید بگیم که سبک پارکور درست شده». او در این باره خاطره ای هم می گوید: «یک بار که داشتم توی پارکی تمرین حرکت های اصولی پارکور رو انجام می دادم،؛ چند نفر اومدند و پرسیدند که دارم چکار می کنم، گفتم دارم ورزش پارکور می کنم. یکی شون گفت چند وقت پیش چند تا تراسور حرفه ای دیده که حرکت های حساب شده خوبی انجام می دادند. ته قضیه معلوم شد طرفی که مثلاً پارکور کار حرفه ای بوده، حرکت هایی انجام می داده که هیچ ربطی به پارکور نداره و پشتک واروهای بی معنی می زده».

به اعتقاد میثم، تراسورهای ایرانی بیشتر علاقه دارند که حرکت های نمایشی زیبا نشان بدهند که به دوی آزاد شباهت دارد: «پارکوری که بیشتر تراسورهای ایرانی انجام می دن، با چیزی که گروه یاماکازی ارائه می ده، زمین تا آسمون فرق می کنه. برای همینه که می گم، سبک پارکور ما بیشتر ایرانیه.»



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در شنبه 15 بهمن 1390برچسب:,;ساعت20:37;توسط امیر حسین جعفری; | |